Monday, May 28, 2012

TIPS make up! FoundatiOn..

 Assalamualaikum..

Hai u olls! hihik! kite menulis lagi hari ini.. rajin kan?? *kalau dah rajin, rajin sangat* sedang dok godek2 make up, terfikir.. kenapelah ade sesetengah orang make up terlalu cerah? kenapa pulak ade yang make up terlalu heavy?? sampaii rase macam tengok badut jea.. *sorry to say*
cubalah pilih warne sesuai ngan kulit dek non oii... takder la macam hantu cine nanti.. Ops!

ok meh.. first step, pilih foundation..
FOUNDATION





Cari foundation yang mempunyai sedikit asas warna kekuningan(yellowish). Kemungkinan kenyataan ini agak mengejutkan anda, walaupun kulit anda adalah terdiri dari jenis warna pucat atau gelap, kulit wajah anda tetap mempunyai beberapa nada kuning di wajah. (Bahkan kulit anda sangat pucat, peach, merah muda atau warna keputihan (whitish) akan terlihat pucat). Satu ‘foundation’ yang ‘Yellow-Based’ akan dapat sebati dengan cantik terhadap warna kulit wajah anda sehingga kelihatan segar dan sihat. Ini adalah salah satu ‘foundation’ yang patut anda miliki dan menggunakannya..

Tujuan ‘foundation’ diguna adalah untuk menjadikan kulit wajah lebih sempurna dan sekata, bukan mencipta kulit wajah yang baru! Jangan sesekali menggunakan warna yang gelap untuk kelihatan ‘Tanned’ ini kerana ia tidak kelihatan natural. Selalu mencuba untuk mencari warna ‘foundation’ yang tepat untuk tona kulit wajah anda.

Cari Tona Kulit Anda!
Tips: Berada di tempat cahaya terang, kemudian calitkan beberapa warna tona ‘foundation’ (shade lighter and one shade darker) dari pipi ke rahang anda dan perlahan-lahan ‘blend it’. Bayangan calitan ‘foundation’ yang anda sapukan tadi tidak kelihatan atau sama dengan warna kulit anda itulah ‘foundation yang TEPAT yang harus anda miliki. Tips: Jika masih sukar untuk mencari warna foundation yang sesuai, cuba pula lakukan perkara yang sama tadi di dahi anda ini kerana kebanyakkan wanita cenderung kulitnya gelap di sekitar rahang. Cubalah Tips ini.


las bedak (foundation) merupakan dasar tata rias. Untuk itu, sangatlah penting memilih jenis alas bedak yang paling sesuai dengan jenis kulit Anda. Alas bedak yang sesuai akan membuat keseluruhan tampilan tata rias menjadi sempurna. penting sangat tau, untuk pilih foundation yg tepat..

Kulit berminyak
Jika kulit wajah Anda sudah memproduksi minyak yang berlebih, maka pilihlah alas bedak yang bebas minyak. Alas bedak jenis ini biasanya berbentuk stick atau bubuk, supaya kulit tidak terlihat mengilap.

Kulit kering
Berbanding terbalik dengan kulit berminyak, kulit kering justru membutuhkan pelembap yang lebih banyak. Pilihlah alas bedak berbahan dasar air untuk melembapkan kulit. Biasanya kulit kering akan sangat cocok memakai alas bedak berbentuk cair. Memakai alas bedak berbentuk stick atau bubuk akan membuat kulit kering terlihat tidak merata warnanya, karena tidak dapat menyatu dengan sempurna.

Kulit berjerawat
Salah memilih alas bedak hanya akan membuat jerawat di wajah tambah parah. Bagi Anda yang berjerawat, pilihlah alas bedak yang bertuliskan “non-comedogenic” atau mengandung salicylic acid. Alas bedak ini tak akan membuat pori-pori kulit tersumbat serta menimbulkan jerawat baru.

Kulit dengan keriput
Banyak wanita yang berpikir bahwa memakai alas bedak tebal akan menyembunyikan keriputnya. Padahal itu sangat salah. Memakai alas bedak terlalu tebal justru semakin memperihatkan kerutan di wajah. Lebih baik gunakan pelembap sebelum memakai alas bedak agar kulit lebih kenyal. Lalu gunakan alas bedak berbentuk cair agar kulit terlihat lebih bercahaya. Gunakan make-up tipis agar penampilan Anda sempurna.







LIKE DAN SINGGAH KEDAI ONLINE PUT