Sunday, November 13, 2011

PESAN EMAK..



Emak! emak adalah pekara pertama yang adik fikirkan setiap hari, mak tau tak.. adik bangga tau, dapat Emak macam mak, dan abah macam abah. sebab apa? sebab  orang lain takde, adik ngan abang-abang jea ade emak ngan abah. Mak ingat tak dulu masa kecik-kecik mak selalu takutkan adik, selalu menyorok lepas tu adik menangis cari mak, mak ingat ta? Mak pernah tanya, kenapa adik dah tak menangis bila mak hilang? adik da tak sayang mak ke?adik tak jawab kan time tue? adik senyum jea. mak tau sebab apa?sebab mak ada jawapan kepada pertanyaan mak tue. 
i love u mak 

How come adik tak sayang mak yang lahirkan adik, yang bertarung nyawa dari malam sampai ke pagi untuk lahirkan adik yang susah nak lahir , sebab adik duduk melintang time tue. Mak ingat tak, mak akan backup adik gila-gila kalau abang-abang marah adik. Mak percaya adik sangat-sangat. Mak ingat tak, mak selalu cakap adik tak sayang mak.. tapi mak tak tahu, adik sayang mak. mungkin adik nie kepala angin sikit, adik la anak mak paling teruk sekali kan mak? 

Adik janji takkan buat mak macam nie 

Adik selalu buat mak marah, adik selalu tengking mak. lepas tue, adik selalu mintak bukan-bukan. dan adik nak jugak benda tue, tak kira mahal ke murah. dan mak...mak sentiasa adakan semua untuk adik, head to toe kan mak? Mak nak adik nampak cantik sentiasa, mak nak adik semuanya. mak nak adik berjaya! kan mak kan? betapa sucinya hati mak bila, mak bersusah payah carik duit, time kita susah dulu and adik kat KL tak makan. mak ingat? adik pulak, tak habis-habis masalah kan? dah lah semua orang tak sayang adik, nasib baik mak ngan abah sayang adik kan? sebut takde duit, mak komfem bank in. mane datang duit, adik tak pernah amek kira. Adik kejam. tapi hati seorang ibu, sentiasa memaafkan anaknya.. Terima kasih mak!

Mak ingat tak malam sebelum kita tidur haritu? adik kusut.. adik ada masalah kan? dan mak cakap. Anak mak kuat, mak tau anak mak kuat, adik menangis, adik geleng kepala. mak peluk adik mak cakap. yea mak tau anak mak kuat, adik tau kenapa mak cakap adik kuat?  adik tak ingat macamana keadaan adik kat sekolah dulu? adik boleh survive.. sekarang orang baru sergah sikit, adik dah nak give up macam nie, mana puteri mak dik?mungkin sebab adik dah terbiasa disanjung kan? adik jangan pernah lupa, tak semua orang akan suka kita, tapi lagi ramai orang benci kita, lagi ramai orang suka kita. dan sebaik mana pun kita, akan ade orang yang mencari seribu satu kesalahan untuk benci kita. adik relax jea. masalah datang dan pergi.. TABAH!



Mak selalu pesan, 
-adik jangan pernah lupa dimana kita berpijak.dan jangan pernah lupa orang sekeliling kita.setinggi mana pun adik berada, tempat adik di dalam tanah juga. adik ingat mak :)
- adik jangan pandang rendah kat orang miskin, sebab adik lebih miskin dari dia kalau adik pandang hina kat dia.
- hormat orang, jangan buat jahat kat orang
- biar orang nak cakap apa, buat apa.. biar.. jangan balas, kalau adik balas. itu menunjukkan adik dengan dia sama.
- jaga diri, jaga tingkah laku. ingat Tuhan, ingat Mak Bapak kalau nak buat sesuatu.

macam-macam lagi pesanan mak, ta tertulis rasanya kalau aku terus menaip. Terima kasih tuhan , kau berikan aku keluarga yang sempurna bagi aku, mungkin aku tidak kaya dengan wang, tapi aku cukup kaya dengan kasih sayang. Sebab itu aku dilahirkan sebagai seorang yang penyayang. 

IM A LOVER, NOT A HATER.

kenapa lover? kenapa bukan hater? sebab mak kate, orang yang hidup dia penuh dengan dendam, kebencian. perasaan iri hati dan ingin menjatuhkan.. orang seperti itu, hidup tak tenang. and orang macam nie lah syaitan suka buat bestfriends.

pernah korang terpikir, kenapa nak benci justin bieber sedangkan dia tak pernah kenal korang.  * jeles lettew bieber cute *
Pernah tak korang terfikir kenapa nak fuck Dato Siti, nak benci dia sangat. sedang kan dia tak pernah kacau hidup korang. *dengar lagu dia, dah nyanyi lepas tue kutuk*
pernah tak korang terfikir, kenapa korang nak maki pekerja sogo yang muka masam lipat baju? * memang lah kerja dia, tapi penatkan? manusia kan ada face expression.
dan pernah tak korang terfikir, kalau korang berada kat tempat orang-orang yang dibenci dan dimaki tanpa sebab..
driver bas lambat pun dimaki, sebab apa? sebab lambat? jalan kat KL nie bukan macam kat kampung, boleh drift. fikirlah.. jangan terlalu memikirkan kesenangan diri sendiri.

kalau begini lah hidup kau, maki sana sini. pretending baik.. agak-agak hidup kau aman tak? berjaya tak?

Mak selalu marah, kadang-kadang terkeluar perkataan bodoh pun mak dah marah. opss! senang sangat kan mak, adik nie kumpul dosa?

Adik dengar cakap mak. dan sesiapa yang ada masih ada wanita yang digelar, ibu, emak, mama, umi, ami and so on.. hargai mereka dan buatlah mereka tersenyum sebelum mereka menutup mata. 


aku sangat2 mengambil pengajaran daripada itu dan ini yang telah terjadi ...kalau boleh..aku nak layan semua orang yang aku sayang baik2 seolah2 esok tiada lagi..esok mungkin apa2 terjadi..esok mungkin salah seorang akan pergi..malah esok mungkin tidak ditakdirkan untuk aku berbuat kebaikan lagi..

hari ini kite masih bersama..esok kite mungkin akan terpisah..
hari ini kite sihat..esok mungkin kite tiada lagi di dunia..
hari ini kite kaya..esok mungkin kita akan miskin..
hari ini kite mencintai..esok mungkin kite membenci..
hari ini dia datang..esok mungkin dia pergi..

sekiranya esok yang kita harapkan tidak menjadi..sekurang kurangnya kite tak kan menyesal kalau kite lakukan apa yang kite nak hari ini..
sekiranye esok orang yang kite sayang pergi meninggalkan kite..sekurangnye kite tak kan menyesal kalau kite sudah lakukan yang terbaik untuk memilikinya..
sekiranye esok kite menangis dan meratap atas sesuatu..sekurangnye kite tak kan menyesal kalau hari ini kite tersenyum gembira..
kerana esok pasti ada..tapi esok itu belum pasti untuk kite...

xoxo! 
lotsoflove from PN. 

LIKE DAN SINGGAH KEDAI ONLINE PUT