Saturday, October 15, 2011

KAWAL MARAH? BOLEH KE?

Happy Sunday gorgoeus and gentleman, how your day today? is it good or bad?how about me? yeah! today is such a relaxing day actually not, just doing a  bundle of assignment and do something fun for release tension, swimming or dancing. kenapa? ingat orang pakai tudung tak boleh? for sure kita boleh! semua yang orang lain buat, kami yang bertudung pun boleh, nak dengan tak je.hahaha. aku merepek? takder la.

jika kau fikir kau boleh,
kau boleh melakukan
jika kau fikirkan ragu-ragu.
pergi jumpe si Raju.

Opss! sorry kalau agak annoying sedikit, *padahal kau memang annoying dalam penulisan kau* kan?? actually sebelum aku kupas tentang tajuk diatas, aku nak share tentang feeling aku, sekarang! now! aku kan, macam sunyi sangat-sangat, balik-balik tengok handphone, ada ke tak orang mesej ke, bbm ke*padahal tak on bis* so aku jadi buntu *sambil guling-guling* ape? kenape hp aku takde orang mesej semua? sebabnya..orang yang selalu mesej aku, bbm aku 24/7 handphone dia hilang..uuwwaaaaaaa :'( sedih kan? sedih ta? *buat ape korang nak sedih*

ALRIGHT! iklan dah tamat, so as a human. masing-masing ada perasaan marah, 
si farfar cakap 
"i memang tak reti marah ow u" 
aku jawab
 " u are human, not kancil atau buaya. of kos la ada, cuma mungkin awak bijak mengawal"
so, how we want to control our own feeling? how? bagaimana kita hendak mengawal perasaan kita sendiri? bagaimana? 
ok let say,

hujan renyai-renyai, Amin sedang berjalan pulang dari sekolah, tiba-tiba. sebuah kereta meluncur laju dan melanggar lopak air yang ada . Amin basah dan kotor, dia sangat marah.erkkk!!!
ok..macam tak kene jea cerita aku nie.

how do I control my feeling? tak kira lah, marah ke suka ke, sedih ke, actually semuanya harus berserdahana, mak kate, adik hidup kita kene berserdahana walau apa pun jua. pernah dengar tak orang dulu-dulu selalu kata. tak elok gembira sangat, menangis nanti. betul ke? atau mitos jea? dengar la cakap mereka, mereka lebih dahulu makan garam dari kita. :)

cara-cara kawal mara.
1. apabila korang rasa nak marah, cuba korang beristifar banyak-banyak. tak perlu kuat, hanya dihati. Insyaallah. 
2. Ambil wuduk, percaya atau tidak, zarah-zarah pada air yang mengalir itu dapat menenangkan.
3. Pandang cermin, tatap sendiri wajah anda dan syukuri nikmat Tuhan, senyum seikhlas hati. 
4. jangan bercakap ketika marah, kenapa? sebab ketika marah, urat-urat kita semua tegang dan secara automatic badan kita bertindak negative termasuk mulut kita ketika melontarkan kata-kata. takut menyesal di kemudian hari.
5.Menulis, luahkan perasaan anda di dalam penulisan. tulis apa yang anda marah. 
6.Lukisan juga boleh di inspirasikan ketika marah, tak peraya cuba!
7. dengar bunyi alam semulajadi. seperti deruan ombak, kicauan burung, susah-susah sangat. bukak paip.kau dengar la bunyi air dari situ.
8. lihat benda berwarna hijau, mengikut kajian warna hijau dapat memberi tindak balas positif ke atas tubuh badan manusia.
9. cara paling mudah, tarik nafas dalam-dalam.
10. mengaji juga dapat melupakan perasaan marah itu, dan menimbulkan perasaan tenang.

dah, tue sahaja yang dapat aku share kan kat korang. yang aku praktikan ketika marah dan agak berhasil. tapi aku lebih suka mendiamkan diri jika berada dalam situasi MARA ini, sebab..aku takot, jika aku berkata-kata. mulut aku sangat tajam, dan mungkin akan menyinggung perasaan awak, awak dan awak yang aku sayang. kerana mulut badan binasa, aku taknak camtue.

jadi, pokok pangkal diri kita sendiri. jangan biarkan benci, marah, iri hati mengawal diri kita. binasa badan dik oi..ambil iktibar, muhasabah diri dari kejadian lepas ok? but yelah, we a just ordinary human, we made a mistake, again and again. but dont make a mistake make us down.


“Do not betray the one who betrays you.”

“Pray to Allah and be confident of a response.”

“Cheer people up, do not put them down.”

“Make things easy for people, not difficult.”

“Eat with your right hand and eat from what is in front of you.”

“If Allah gives you wealth, let the blessing of Allah be seen on you.”

“If someone who is distinguished among his own people comes to you, then honor him.”



INSYAALLAH...



LIKE DAN SINGGAH KEDAI ONLINE PUT